آشنایی با هنر میناکاری اصفهان

یکی از انواع هنر های اصیل ایرانی که به منظور تزئین سطح فلزات و جدیدا سفال و شیشه مورد استفاده قرار می گیرد، هنر اصیل میناکاری یا میناسازی می باشد.



در هنر میناکاری سطح زیر ساخت به وسیله رنگ مینا (مات یا شفاف) آراسته می شود، در واقع هنر مینا هنر صلح آتش و خاک می باشد. نوع زیر ساخت فلزی مورد استفاده از نقره، برنج، برنز، طلا و مس می باشد.



این روزها بیشترین محصولات میناکاری اصفهان بر روی زیر ساخت های مسی انجام می شود، شایان ذکر می باشد که بهترین مینا بر روی ظروفی از جنس طلا انجام می شود.



یکی از مهمترین شهر های تولید میناکاری ایران شهر اصفهان می باشد. شهر هنر پرور اصفهان دارای بیشترین آمار کارگاه های تولید میناکاری می باشد و این شهر به عنوان بزرگترین مرکز خرید میناکاری ارزان ایران محسوب می شود.

 


اوج شکوفایی هنر میناکاری در اصفهان در زمان صفویه می باشد که نقش های مورد استفاده برای ساخت ظروف میناکاری شده عبارت بودند از مجالس بزم دربار، نقوش خطائی و اسلیمی، اسب سواری و شکار در این دوره بیشترین زیر ساخت مورد استفاده از جنس نقره بوده.



 روش های تولید مینا عبارتند از :

  1. مینای زمینه برجسته
  2. مینای حجره‌ای یا خانه‌بندی
  3. مینای نقاشی

در ادمه به اختصار در رابطه با هر کدام از روش های تولید میناکاری توضیح خواهیم داد:

یکی از سه روش تولید ظروف میناکاری استفاده از روش مینای نقش برجسته می باشد که طرح مورد نظر بر روی ظرف حکاکی می شود و شکاف های ایجاد شده با رنگ مینا پر شده و سپس به کوره برده می شود.



یکی از شیوه های قدیمی تولید میناکاری مینای خانه بندی یا مینای سیمی می باشد که برای تولید نقوش از مفتول سیمی نازک در آن استفاده می شود که به شکل دلخواه بر روی زیر ساخت قرار داده می شود و با یک لعاب شیشه ای پوشش داده می شود و در یک کوره 1000 درجه قرار گرفته تا جوس بخورد و سپس رنگ مینای پودری را بر روی سطح کار می پوشانند و مجددا به کوره می رود. روش تولید میناکاری خانه بندی علاوه بر اصفهان در تهران نیز رواج دارد.

 

 


 

روش نقاشی مینا که این روز ها بیشترین کاربرد را دارا می باشد. این روش از روش های تولید میناکاری مرسوم در شهر اصفهان می باشد.



در روش نقاشی مینا، زیر ساخت مسی را با استفاده از مینای سفید و غلیظ پوشش داده و در کوره حرارت می دهند و سپس نقش مینا با استفاده از رنگ مینا بر روی آن نقاشی می شود و بعد از این مرحله مجددا ظرف باید در کوره مورد حرارت قرار گیرد.



ظروف تولید شده با نقاشی مینا در شهر اصفهان یکی از اصیل ترین صنایع دستی این شهر می باشد که خرید میناکاری به عنوان سوغات این شهر در بین گردشگران داخلی و خارجی مرسوم می باشد.



نکاتی در باب نظافت و نگهداری ظروف میناکاری شده

برای نظافت ظروف میناکاری می توانید از یک دستمال مرطب استفاده کنید، اگر نیاز به شستشو داشته باشند می توانید با استفاده از آب گرم و اسنفج به آرامی ظرف را مورد شستشو قرار دهید.



توجه کنید که در اثر وارد شدن هر گونه ضربه یا اصابت شی نوک تیز موجب پریدگی رنگ مینا می شود.

توجه کنید که نباید ظرف میناکاری شده در معرض حرارت بالا قرار گیرد زیرا رنگ مینا در اثر حرارت می سوزد.



یکی از بارزترین ویژگی های محصولات میناکاری تنوع محصولات و کاربری آن می باشد که موجب شده است این هنر زیبا را به یک  صنعت پویا در کشور تبدیل کند.



با توجه به ویژگی های مذکور یکی از راه های حمایت از رشد و تعالی این هنر اصیل استفاده از این هنر اصیل در زندگی روزمره می باشد که گام هایی نیز در این زمینه برداشته شده است.



برای مشاهده تنوع محصولات و خرید اینترنتی میناکاری ارزان به لینک زیر مراجعه نموده. خرید راحت و مطمئن یکی از صدها مزیت همراهی با فروشگاه تک سبد می باشد.




برای مشاهده و خرید کلیک کنید

خرید